måndag 25 november 2013

Drömmar blir till Odlarplaner!

Nu är den tid på året då drömmar kan bli till odlings- och trädgårdsplaner för den kommande säsongen. Jag drömmer bland annat om att förverkliga följande:

- En underbar stenmur (eller flera..) skulle passa fint. Skulle kunna ge köksträdgårdsodlingarna värme och avgränsning. Stenarna skall vara de som samlats in runt om i trädgården såklart.
(Kan jag månne inspirerats av Smålandsresan? ;)
- Ett grönt tak över trädgårdsboden. Helst skulle jag vilja "måla" med olika sedum, taklök, timjan... och annat. I ett häftigt mönster... (Eller varför inte för att odla ännu fler grönsaker?...)

Tyvärr har jag inte lyckats fotografera något sådant tak som jag skulle vilja ha. Och eftersom jag har som princip att jag bara lägger upp mina egentagna bilder här i bloggen så får ni helt enkelt vänta... Men ni kan väl försöka föreställa er..?
Tror det skulle bli oerhört vackert. Och funktionellt. Och tänk om man kunde omvandla/skapa fler stabila tak för att använda till takodling?.. Vore ju fantastiskt för miljön. Inte minst i städerna där odlingsytorna är begränsade. Stadsodling kommer allt mer och det är ju glädjande. Och takodling kommer jag snart att skriva mer om här i bloggen.

Snart är det första advent. Ska försöka mig på att göra en "adventstårta" av växter... Bilder kommer senare i veckan. Tills dess, ha en fin måndag och start på nya veckan!
/Jessica 
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar