fredag 29 november 2013

Vinterodling och övervintring av plantor. Ljusets roll.

Som odlare är det svårt tycker jag att sluta odla bara för att det råkar bli kortare dagar och kallare ute på höst och vinter. Jag tycker då att det är toppen att fönsterodla diverse olika skott och blad. Men därför har jag börjat höra mig för om hur man kan göra med tillskottsljus för ytterligare andra olika slags plantor. Det verkar vara många som experimenterar på lite olika sätt. Hitintills har jag fortsatt att fönsterodla i de fönster där dagsljuset befinner sig längst tid över dygnet. Men vilken odlare drömmer inte om att kunna odla vilka örter och grönsaker som helst året om?

Efter att ha kollat runt och frågat på lite olika odlarforum på nätet har jag kommit fram till och lärt mig följande beträffande tillskottsbelysning av andra mer erfarna odlare än mig:
-Vad gäller odling inomhus och vintertid så spelar det mindre roll vilken slags ljuskälla det är, bara effekten och själva färgen på ljuset är den rätta. Om anledningen är att man vill driva upp plantor, reglera tillväxten eller övervintra dem (gäller för tex månglövade krukväxter och bladgrönsaker, att skapa ett tjockt, buskigt utseende, tex användbart för Chili m fl) så är det bra att använda sig av en ljuskälla som avger ett riktigt vitt ljus (som ger nästan ett blåaktigt sken, våglängd mellan 400-490 nm). Däremot, ifall det ska handla mer om blomning tex så är en röd/orange ljuskälla att föredra (våglängder ungefär 610-720 nm). Den stimulerar också tillväxt och uppmuntra blomning och är användbart för blommor och matväxter. Vid våglängder om 720-1000 nm absorberas klorofyllen bara till liten del. Blomning och pollinering påverkas. Och i den högre delen av bandet finns infrarött, som är värme. Dock, det är beträffande våglängderna som de som tycks veta inte alltid är helt ense... Men att alla växter behöver både aktivitet OCH vila, det är säkert. Man ska alltså inte ha ljuset på dygnet runt. Och olika växter behöver olika mycker ljus. Och att hitta just den rätta balansen för respektive växt är nyckeln.

Man kan tydligen använda sig av både lysrörsarmatur eller LED-lampor.
Ja, nu har jag något att fundera över. Ska nog börja med att rota fram de gamla lysrörsarmaturerna i trädgårdsboden.

Ha en fin dag!
/Jessica 












Inga kommentarer:

Skicka en kommentar