lördag 28 december 2013

Bästa Mulchen.

Här, mitt i den vackra skogen, finns det fantastiska saker att finna om du älskar att odla.
Av gamla nedfallna träd kan till exempel barken användas på ett ypperligt sätt till mulch.
Mulch är alltså marktäckning och vilken ser till att behålla fuktigheten i jorden samtidigt som den också återför näring till jorden när materialet bryts ner. Dessutom hindras ogräs från att komma upp. Om det inte är din egen skog eller om du inte har frågat skog-ägaren kan du se här om du följer Naturvårdsverkets länk vad som är ok att samla in: http://www.naturvardsverket.se/Documents/publikationer/620-8161-6.pdf.

Man kan också använda kottar. Det blir alldeles säkert en spännande kontrast under tex en blommande buske. Och om sommaren använder jag mig mycket av grästäckning i köksträdgården. Vilket gjorde att jag inte ens under denna senaste sommar behövde vattna särskilt mycket. Särskilt surjordsväxter som Rhododendron, Hortensia och Ljung trivs bra med barken. Och så även potatis, hallon, tomat och jordgubbar har jag fått lära mig.

Ha det fint!
/Jessica 










 








organiska materialet ser till att behålla fukten i marken samtidigt som den gör att jorden blir mer näringsrik när det organiska materialet förmultnar. Samtidigt förhindrar mulchen ogräs att komma upp - See more at: http://www.viskogen.se/blog/blogg/mulch-mulch-mulching/#sthash.DzQZyR21.dpuf

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar