lördag 18 januari 2014

Jag gör som Magda!

Jag blev så inspirerad av Magda (Magdalen Alatalo) i Trädgårdskampen och som också skriver en alldeles fenomal blogg; Frumagdas.se. Vi tog för övrigt en fika för inte så länge sedan och det är alltid så roligt och givande att träffa henne. Jo, för att återknyta till ämnet, Magda skrev häromdagen ett -som vanligt- mycket trevligt blogginlägg och denna gång om vilka perenner hon hade valt i Trädgårdskampen. Jag fick sedan själv flera frågor på detta, dvs om vilka Perenner jag valde, och därför kommer här mina Perenn-val som man såg i Trädgårdskampen i tisdags:

Precis invid entrén, på den högra sidan, skapade jag en rabatt som var den som hade torrast och soligast förutsättningar. Den rabatten låg faktiskt i sol under i stort sett hela dagen- och eftersom den låg just vid entrén valde jag där växter med blommande väldoft såsom Oregano, Stäppsalvia, Timjan, en låg Gråtimjan, Lavendel Hidcote Blue, lite Lammöron samt Kattfot. Tanken med detta var att både människor och pollinerande djur skulle lockas in i min trädgård. Jag adderade också lite sand till den jorden kan jag tillägga.

Till vänster -bara en liten bit in i lotten, placerade jag en annan rabatt som gick i litet mer röd-bruna toner. Där satte jag bland annat flera olika slags Alunrot och Nävor, Blodtopp och en Hortensia "Twist´n Shout. Ytterligare längre in, på samma sida, ytterligare en liten rabatt i bågform -med några olika slags gräs, olika Alunrot igen samt Taklök i olika varianter och toner. Både åt det gröna- och det röd-bruna hållet.

I bakkant (och från vänster till höger) grävde jag ner jag växter med lite mer höjd. Bland annat en lite högre Magnolia i vänstra hörnet, Ormbunkar, Prydnadsgräs i några olika varianter, Blå Iris och Dagliljor.. Funkia... Samt min favorit- Jack Frost- i framkant. Även lite Stenkyndel fick plats på den lite torrare högra sidan. Samt en Lavendel eller två. Denna rabatt var böljande i sin form. Och med de högsta växterna i bakkant. Med blomning som var tänkt att avlösa varandra.

Till sist vill jag berätta om mitt "Hjul". Placerat nästan i mitten ville jag skapa det som en symbol för det Kretsloppstänk jag vill bygga in i mina trädgårdar. Där var min tanke att blanda Ätligt, dvs Grönsaker och Perenner. För att skapa vackra kontraster och mycket färger. Och återigen -för att locka pollinerare. Där placerade jag därför bland annat en slags KransVeronika med ljuvt rosa stänger, Kantnepeta, Stockrosor, Smultron och StäppSalvia med blå-lila blommor.

Men håll i er nu -på tisdag är det helt andra saker som ska in i trädgårdarna!
Hoppas ni hänger med!
/Jessica


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar