måndag 27 januari 2014

Kål på längden och tvären.

Av någon (mystisk) anledning så finns det fortfarande Brysselkål och Rödkål kvar här hemma efter julen. Och kanske är det samma hos er och jag vill i så fall bjuda på några experimentella matlagningsidéer. Med stor risk för att ni tycker det ser riktigt äckligt ut -jag är ju absolut ingen fotograf -och än mindre matfotograf- men jag bara måste berätta hur jag gjorde eftersom det enligt mitt tycke i a f blev så jättegoda rätter.

Dels gjorde jag en Coleslaw, eller vad man ska kalla den, av Rödkålen. Jag blandade fint skuren Rödkål med en blandning av Äggfri Majonäs (ja, det finns... och är "jättegott" som Mat-Tina skulle sagt), söt-stark senap, flytande honung och salt. Den blev väldigt god till en starkare variant av god korv.

Sedan gjorde jag en ljummen Brysselkålssallad. Brysselkålen skar jag i mindre bitar och lät få lite färg i pannan i smör, varefter jag hällde på en liten slatt vispgrädde och lite havssalt. Ovanpå strödde jag lite rostade Solroskärnor och Pumpakärnor från Nakenfröpumpan.
Passar utmärkt tycker jag till tex kött, varmrökt lax mm.

I år tänkte jag för övrigt att testa på att odla de för mig nya kålsorterna "Nero di Toscana" som är en Palmkål, samt en Purpurkål ""Baltisk Röd". "Nero di Toscana" tänker jag sam-så med en ettårig Vallmo "Shirley" (Papaver Rhoeas). "Baltisk Röd" får samsas med en vit Rosenskära (Cosmos Bipinnatus). Hoppas det blir både vackert och gott.

Ha en fin måndag, i morgon kväll är det dags för avsnitt 3 av Trädgårdskampen på SVT 1!
Då tror jag att alla grönsaksälskare kommer sitta bänkade;)
/Jessica 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar