onsdag 15 januari 2014

Trädgårdskampen -Premiären igår!

Puh! Nu är etapp ett avklarad -känns det som.
Att gårdagens Trädgårdskampen nu visats känns väldigt väldigt skönt tycker jag.
Kan avslöja att det var en inte helt naturlig känsla att ha en kamera upp i ansiktet så stor del av tiden när man samtidigt skulle fundera och plantera perenner. Men man vande sig och jag tror att alla de som nu kommer att följa programmet till avsnitt 2 kommer att se att vi deltagare (läs mig i a f) blir mer och mer avslappnade. Och poängen med tävlingarna -förutom att skapa spänning- är ju också att det inte går att fuska med kunskap -du har helt enkelt inte tid att tänka två gånger eller att göra om något du påbörjat.

Min lott -ganska i mitten - med en stor gran bakom, var som ni kanske såg en riktig utmaning. Med berg precis under jorden i bakkant. Inte som jag planerat. Men allt går att vända till något positivt hoppas man ju på -och i nästa program kommer ni få se mer... (utan att härmed avslöja någonting alls om hur det går!) Ja, det var väldigt ont om tid som några reflekterade över (ännu mindre faktiskt än den tid man fick officiellt!) eftersom man rycktes iväg under tiden av produktionsteamet för att göra sk "synkar" (ung "småintervjuer"). Men det här med tävlingen får man ju tycka vad man vill om men det som är intressant tycker jag är att i o m att allt går på tid så kan man ju inte fuska med kunskaperna:)

Och två saker kan jag säga:
1) Jag har aldrig lärt mig så mycket på så oerhört kort tid när det handlar om trädgård och Odling -vilka enormt duktiga människor jag har fått möta!! (och då pratar jag inte bara om Gunnel Carlsson, Peter Englander och Hannu Sarenström som ju alla 3 är självklara proffs).
2) Vilket gäng och vilken härlig stämning vi hade på plats! Det kommer jag aldrig att glömma.
Vi har hållit kontakten rätt många i hela gänget även efter sommaren. Det säger ganska mycket tänker jag. Om härliga, inspirerande och goa Odlarmänniskor!  

Hej svejs! Nu ska jag gå ut snart med några nysådda krukor med fröer som behöver stratifieras.
Det ska bara ljusna lite till först;)
/Jessica




2 kommentarer:

  1. Ja, programmet gav i alla fall mig en härlig spark där bak. För det är ju nu man måste börja med de tidiga blommorna. Jätteverbena står först på tur. Den skall också stratifieras och är inte alls så svår som många tror. Förra året var det den som jag lyckades bäst med. I år skall jag inte bara ha den i kruka, utan även i rabatten har jag tänkt. Spännande tider kommer! Odla på!

    SvaraRadera
  2. Härligt att höra Helena! Och du -jag Älskar Jätteverbena! :) Håller med -Odla på! /Jessica

    SvaraRadera