torsdag 30 januari 2014

Trädgårdskampen SVT avsnitt 3 -Bakom kulisserna -Forts.

Du och dina Maskar. Säger någon om mig. Kan säga att det inte är någon inbiten Odlare som fäller den kommentaren. För alla vi som Odlar -och säkert många fler, förhoppningsvis alla- vet ju hur vansinnigt viktiga alla våra maskar är. Vad de gör för jorden. Och för hela kretsloppet. I Sverige har jag läst att det finns hela 15 olika arter av Daggmask. Maskarna är ju som små jordbrukare -de hjälper växterna med luft och vatten. Och näring. Men visste ni förresten att Daggmaskar kan bli 10 år gamla (?!).

I sista avsnittet av Trädgårdskampen kunde de som tittade se hur jag valde att göra då vi fick möjligheten att plocka åt oss saker från lotterna som tillhört de två deltagarna som lämnat oss.
Alla som läst den här bloggen ett lite längre tag vet att jag tilltalas mycket av Kretsloppstankar och Återbruk. Men här får jag erkänna att i det här momentet kände jag mig väldigt kluven. Dels för att det kändes precis så som underbara Inka beskrev det så bra: "man känner sig lite skövlig". Men också för att jag kände att jag ju redan hade planerat och planterat precis så mycket så som just min lott just då behövde av perenner och grönsaker.

Kan dock tillägga här att jag upplevde det lite svårt i planteringsmomentet av framförallt perenner, att veta riktigt klart med antalet -då man tänkte att den här lotten sannolikt bara skulle växa under denna korta period samt att det antagligen var så att det hela måste se ok ut i TV redan denna sommar. Alltså hade jag redan planterat lite på gränsen för tätt mot vad jag skulle gjort hemma. Men några maskar som kom att ligga helt oskyddade uppe på jorden hos mina trädgårdsvänner som lämnat, de kunde jag såklart inte motstå att hjälpa ner i jorden i min lott. Som sagt -maskar är toppen! Och är alltid välkomna. Dem ska man vara mycket rädd om.

Ha en toppendag!
/Jessica











4 kommentarer:

  1. Vi gillar också maskar. Det finns faktiskt en maskkompost nere i vår källare nu! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt "Jo"! Lycka till med den:) /Jessica

      Radera
  2. Det var ett bra val. Ett mycket bra val:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Sylvia!:) Ha en fin kväll!/Jessica

      Radera