torsdag 6 februari 2014

Ekologisk Urbanism.

Sitter och bläddrar i några intressanta magasin jag fått och vilka handlar om landskapsarkitektur. Jag är själv ingen arkitekt men tycker mycket om att samla intryck och få inspiration från alla de håll. Ibland landar det i något nytt projekt i min trädgård (inte alltid att de blir lyckade dock...) och alltid är det lärorikt.

De gröna väggarna har man ju nu sett ett tag och de är nästan alltid underbart vackra och viktiga. Och så även alla de odlade takterrasser. Men alla har inte tillgång till en stor takterrass eller en vägg vid vilken man får rigga upp med gröna odlingar. Ibland -men inte alltid- finns en balkong och därvid stannar många upp (alltför många enligt mig) med att drömma om att kunna odla sin egen mat.

Jag har skrivit om det i bloggen tidigare men det tål att upprepas. Det finns många odlingsmetoder du kan använda dig av inomhus för att driva upp skott och plantor. Vissa kräver extraljus -men långt ifrån alla. Och nu när fåglarna här utanför fönstret börjar sjunga så vackert igen så betyder det också att fler och fler möjligheter öppnar sig för alla i takt med att ljuset återvänder.

Glädjande för alla besökare till årets Nordiska Trädgårdar är då att detta års mässa fått det passande namnet Urban Fägring och särskilt kommer att ta upp ämnen och ha föreläsningar i t e x "Odla i stan" eller "Odling i urbana miljöer".

Ha en toppendag!
Och boka in Nordiska Trädgårdar den 20-23 mars -så ses vi där!
/Jessica























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar