fredag 14 februari 2014

Ett likamed fem. Sticklingar av älskade Rosor.

Har du testat att ta sticklingar av Rosor? Om du inte har det kan jag säga att det är väldigt enkelt! Och det går att göra av snittrosor också! -Kanske fick du en alldeles särskild Ros någon gång, på en särskild födelsedag eller så...? Och vilken du vill bevara. Det viktiga är att den har ett eller två gröna blad kvar och att stjälken är frisk. Och jag tror att den ideala tiden för det är under april-augusti. Så jag kommer redan nu börja planera för kommande säsongs tillägg till trädgården. Dvs vilka rosor vill jag ha fler av. Och vart jag vill placera dem.

Här är en "Nordstjärnan" hemma hos mig, en av mina vita favoritrosor! En sort som tål även de högre zonerna vad jag förstått. Trots sin taggiga sida tycks den också och ändå älskas av Rådjuren. Så vi får se hur det går. Och här är Nordstjärnans granne också, en av mina favoritpelargoner, en sk Rosenpelargon. Nu har denna nya lilla stjärna vintertäckts med fiberduk och löv. Håll tummarna för att den överlever sin första vinter.

Ha det gott! /Jessica 











2 kommentarer:

  1. Håller tummarna! Det är roligt att göra egna rosor :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det får du göra Kanarin!:) Ha en fin dag!:)/Jessica

      Radera