tisdag 18 februari 2014

Trädgårdskampen SVT -bakom kulisserna för avsnitt 6.

Vilket avsnitt det var detta Trädgårdskampens 6e avsnitt!
För er som missade det så finns det såklart också att se på SVT Play. Dvs när som helst när tiden passar för dig och er.

Att leta scenografi var temat för dagen. Och det var svårare än jag trott. För det fanns så otroligt mycket möbler och pryttlar där inne. Och eftersom det var en överraskning även denna gång vad vi skulle få vara med om, så det gällde att kunna bestämma sig på några få sekunder -som vanligt- för vilket tema som skulle gälla. Och tur att man gillar överraskningar säger jag bara.

Jag bestämde mig snabbt för att köra på temat funktion med lite retrokänsla. Inte minst eftersom jag tänkte att utrymmet var så begränsat i lotterna. Och så ville jag få in mer färg. Med så små ytor gäller det verkligen att klura och att få till det med passande funktion. Helt ärligt så hade jag så väldigt gärna också funnit ett sånt fantastiskt vackert parasoll som Johan placerade in i sin bedårande lott. Men jag hittade inget. Det var ju som sagt enormt stort där inne i scenografihusen. Det var många rum och krypin man inte ens hittade fram till på den korta tiden. Jag stod ett tag och höll i ett annat vitt parasoll, vilket hade ett mer modernt snitt.  Eftersom jag ville skapa någonting med lite mer höjd där i bakkant på lotten. Men det parasollet hade en på tok för stor diameter, så det föll på det.

Men om ni missade Johans lott i detta avsnitt -gå in och titta på SVT Play! För vilken magisk trädgård Johan lyckades skapa i och med hans noga utvalda material och scenografi! Han har ett särskilt öga för det den mannen! Men så är han ju också fotograf.

Dag 2 var det dags för att skapa Midsommarstänger. Det var väldigt kul tyckte jag. Och det syntes nog hoppas jag. Jag satsade på att göra något lite mer kreativt så jag gjorde den Ätbara Midsommarstången. Med mycket Kål, Kronärskockor mm i! Jag älskar de silvergrå tonerna i kombination med brunt, violett och rosa. Tyvärr fanns det inga små provrör eller dylikt att tillgå, för att få växterna att hålla alla de timmar innan slutresultatet visades i bild,  så det var slokande grödor som visades i tv. Dvs det blev humor på hög nivå. Men min tanke var ju egentligen att vid det laget skulle stången varit uppäten sedan länge.

Ja nu har ni fått höra lite mer om senaste Trädgårdskampen avsnittet.
Ha en fortsatt fin dag och på återhörande säger jag!
/Jessica 

















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar