torsdag 10 april 2014

Trädgårdsdesigna -i rätt ordning.

I går var jag ute i snöblandat regn på en ny tomt här i närheten av Vendelsö. Detta för att se förutsättningarna för hur jag ska kunna komma med ett finfint designförslag till det paret som köpt tomten. Och det är just i nuläget bara en tomtyta. Inget hus på plats ännu. Det har ännu inte ens påbörjats med grundarbeten för huset eller så. Det är jättespännande att få bli tillfrågad om ett sådant här designuppdrag i ett sådant tidigt skede tycker jag. Redan innan huset påbörjats. Då tycker jag att man har tänkt i rätt ordning.

För det är smart på så sätt att sedan när huset byggs eller lyfts på plats eller hur man nu väljer att göra, så vet man redan på vilka ytor man till exempel ska vara särskilt försiktig eller helt avstå från att köra med de största och tyngsta fordonen. Med risk för att då platta till på platser där saker sedan ska komma att växa. När man istället kanske kan använda vägar som sedan ändå skall komma att plattas till. Eller om det blir material över vid husbygget av något slag. Då vet man kanske hur det kan komma att användas och tas tillvara på. Såsom stenkross, schaktmassor, virke för att bygga trädgårdsbod eller spaljéer av osv. Eller så kan man också passa på att göra alla dessa beställningar samtidigt, dvs både för huset och för tomten, för oftast blir det också billigare med större volymer och färre transporter.

Och såklart gillar jag väldigt mycket att man bygger in allt som har med trädgården att göra redan från start av ännu minst ett skäl. Då tror jag nämligen att chanserna ökar för att man blir mycket mer nöjd i slutändan. Huset och trädgården harmoniserar sannolikt betydligt bättre. Och man behöver inte ta särskilda hänsyn till än det ena eller det andra som skapats, som om man startat med huset på plats allra först. Därmed inte sagt att man inte kan börja i andra ändan med.

Men nu ska jag skissa vidare lite.
Ha en fin dag!
/Jessica





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar