onsdag 9 juli 2014

Odlad mångfald.

Jag älskar att odla många olika sorters grödor. Och gamla kulturarvssorter intresserar mig särskilt. Jag är med i en förening som heter Föreningen Sesam och genom den kan man lära sig väldigt mycket. I år odlar jag till exempel för första gången en supervacker målla som heter Red Orach tack vare detta samt en gråärt från Bohuslän. Jag har varit på jakt efter fröer från svarthavre men har inte lyckats få tag på dessa detta år. Så till vinterns havrekärve fick fröerna från föregående vinters kärve duga. I övrigt prövar jag på några olika sorter av majrova och en svedjerova och så klart en hel mängd nya bönor och kålsorter. Jag hittar nya favoriter hela tiden! Vad odlar du? Har du några favoriter du inte kan vara utan? 

Ha det fint!
/Jessica








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar