fredag 25 juli 2014

Tips för hur du slipper vattna så ofta. De här plantorna vattnas max var tredje dag (!).

Vi kom hem efter fyra dagar. Vattnade dessa igen den femte dagen. -Hur kan det funka i den här värmen? Jo, verkar funka fint! (puh!) Med tätt odlade plantor och vilka hunnit växa sig tillräckligt stora i djupbädden... Massor av gräsklipp och fårull på jorden. Musselskal uppe för vissa av växterna och vass under andra. Och biokol i jorden... Verkar vara ett bra recept och som jag kommer att hålla fast vid.

Ha det fint i värmen!
/Jessica 









6 kommentarer:

  1. Hej Jessica - du har en fin blogg. Jag undrar bara vad och varför du har duk runt växterna? Är det för skuggan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du!:) Från början var den största anledningen att jag ville skapa ett rådjursskydd samt vindskydda lite. Beträffande rådjuren så lyckades det inte så bra dock, de fortsatte gladeligen att hoppa in (!) fram tills jag hittade ett bättre sätt att hålla dem från odlingarna (se inslaget på www.odlingstv.se!). Men nätet funkar fortfarande fint som vindskydd:) Ha det gott/Jessica

      Radera
  2. Fårull... Kan man lägga det vid vilka plantor som helst?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det funkar här i alla fall!:) Ha det gott!/Jessica

      Radera
  3. Fårull, det var ett bra tips! Det har jag ju massor av och jag har funderat på om det skulle funka. Grönsakerna tar ingen smak av fettet i ullen? För du har väl inte tvättat ullen innan antar jag?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag använder otvättad (för att hålla även rådjuren borta! Se film på www.odlingstv.se ) -och jag har då inte märkt ngn smak av denna på grönsakerna:) Lycka till -du sitter på en guldgruva Linda;) Ha en fin dag!/Jessica

      Radera