söndag 3 augusti 2014

Eget medel mot bladlöss. Och trädgårdens smycke just nu.

Visst har det varit ovanligt mycket bladlöss i år? I våra odlingar brukar de alltid inta den äkta malörten någon gång redan i juni. Mer än så brukar det dock inte bli. Men i år har även ett litet nyplanterat äppelträd samt delar av majsen drabbats. Här är ett recept på egengjort och biologiskt nedbrytbart bladlusborttagningsmedel:

Renfana 5 knippen.
Vatten 1 liter. 
Koka upp. Låt svallna. Spraya på de av bladlöss utsatta växtdelarna.

Här på bilden ser ni det vad jag tycker just nu vackraste smycket i våra odlingar; en kålrabbi av sorten Wiener Blå, en kulturarvssort jag odlar här hemma. 

Ha en fin dag!
/Jessica 





2 kommentarer:

  1. åh så vackert! Vilken ljuvlig färg. Tack förrecept mot bladlössen .
    Jag fick löss på stormhatten i år vilket jag aldrig fått förut så jag tog 0,2 grönsåpa ,0,1 T-Röd och en liter vatten.
    Det gick bort efter bara en sprutning och då hade jag massvis av gröna löss som satt i klasar. De försvann ,dog.
    Idag har Trädgårdssällskapet i Å-H varit hos Bosse Rappne Ulriksdals slottsträdgård Åh vad fint han hade där .
    Ha det fint i värmen.Kram Gerd i Årsta Havsbad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du fick bort lössen Gerd! Ja, det har ju verkligen varit ett riktigt "lus-år"!... Och besöket hos Rappne lät spännande! Måste ta mig dit snart jag också;) Ha det gott!/Jessica

      Radera