torsdag 14 augusti 2014

Önskelistan. Blev så frestad.

Jag besökte häromdagen en av de allra mest inspirerande plantskolorna här i Stockholm med omnejd. Vilket fantastiskt urval de hade! Just den här platsen överraskar mig allra mest genom att alltid just överraska mig. Vilket är en underbar upplevelse, om överraskningarna som i det här fallet, hitintills alltid har varit av det positiva slaget. 

Och just de här plantorna kunde jag så här i augusti bara inte motstå och de har stått länge länge på min önskelista: 
- Fläder "Black Lace", en mörkviolett variant med skira blad, fantastisk ljusrosa blomning och med ätbara bär. 
- Smällspirea, en gulbladig underbar sort som heter "Darts Gold". Kommer passa perfekt i närheten av Black Lace. 
- Perovskia "Blue Spire". Min yngste son valde denna och den skulle "bo vid lammöronen vid entrén"... (det skall börjas i tid..)
- En härlig indisk skogsklematis. 
På bilden nedan ser den kanske inte mycket ut för världen men betänk nu att den ledigt kommer kunna klättra upp i träden i bakkant på lunden här hemma, ca 5-6 meter, och alltså nå höga höjder. Den har vippliknande blomställningar med väldoftande gräddvita blommor som blommar augusti-september... 
- Syrenbuddleja "Mrs Ruby", en variant med mörkt röda blommor i juli-september. Fantastisk också inte minst för att den är riktigt duktig på att locka mängder av fjärilar. 

Här ska planteras!
-Vilka plantor står på din önskelista?

Med önskan om en fin kväll!
/Jessica 

















3 kommentarer:

  1. Doftschersmin, päronträd, Japansk körsbärsträd samt Hassel. En ny perennrabatt skall anläggas men inte bestäm med vad men ska gå i vit rosa blå färger och som lockar fjärilar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en härlig önskelista Christina!:) Päronträd har också varit "en på listan" hos mig, men det fick jag fatt på ett (ett litet ett, som jag ska lära mig spaljera på;) här i våras. Med önskan om en fin kväll! Och tack för att du delar med dig:) /Jessica

      Radera
  2. Oj jag måste fundera! Gillar de växter du har valt! Helt spontant så är det ett träd jag vill ha, men rädd för att det inte går i zon 3-4. Det heter gleditsia hmmm??? Sunburst!

    Ha det gott, hej Ewa :)

    SvaraRadera