onsdag 1 oktober 2014

Naturträdgården och ätbart landskap.

I naturträdgården finns det plats för alla de slags djur, växter och insekter som trivs där. I buskage och gamla träd gömmer sig och lever både fåglar och insekter. Och det finns gott om saker att samla för att äta även för oss människor. Här i Vendelsö börjar vi våren med bland annat nässlor, kirskål och med att tappa björksav. Sedan kommer de delikata granskotten. På hösten är det svampen, nyponen och hasselnötterna som lockar. Och så finns det ju så otroligt mycket mer att njuta av i det ätbara landskapet. Se till att spara och planera för just ditt eget.

För inte så länge sedan, närmare bestämt under trevliga Stadsodlarfestivalen i Stockholm, träffade jag den ekologiska experimentören Paul Teepen, som försöker leva som han lär. Det märks säkert att jag hade svårt för att hålla tungan rätt i munnen när jag skulle inleda samtalet med att beskriva hans titel... men om man försöker glömma bort det och lyssnar på det som är viktigt istället, dvs vad Paul berättar om, så tror och hoppas jag att även du liksom jag finner väldigt mycket inspiration! Bara att klicka på nedersta bilden ifall du vill se inslaget.

Ha en fin dag!
/Jessica 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar