fredag 6 mars 2015

När jag nobbade...

För er som följde Trädgårdskampen på SVT för ett år sedan minns kanske hur jag nobbade NPK (konstgödsel) i jordblandartävlingen? 
Hur juryn rynkade på näsan när jag provsmakade för att ta reda på vad det var som eventuellt skulle blandas i jorden...? "Ska du äta det där?" ..frågade Gunnel Carlson. Tja, varför inte? Växterna kommer ju äta det vi ger dem, så då måste det väl funka för mig med?... Eller? 

Jag nobbade de små vita NPK-kulorna till förmån för kompost som näringsberikare. För inte vill jag blanda något i min jord som jag själv inte bör äta?

Detta år är av FN utnämnt till International Year of Soils. Man vill med detta sprida kunskapen om jorden, att vi ska ta bättre hand om den, arbeta för hållbarare jordbearbetning och öka kunskapen om hur man får en bra hållbar, näringsrik jord. Idag far jag med anledning av detta och träffar och filmar duktiga Niklas som kommer hjälpa till att illustrera och lära ut detta under detta årets mycket spännande Nordiska Trädgårdar. Filmklippet kommer inom kort på OdlingsTV såklart och det finns mycket att säga om hur vi bör ta hand om vår jord på bästa sätt.

Nedan kan du förresten klicka om du vill lära dig hur du kan blanda din egen jord. Eller ifall du vill se ett gäng näringsgivare du kan använda dig av -och som inte är konstgödsel.

Ha en fin fredag! 
/Jessica

ps. Sa jag f ö att jag vann jordblandartävlingen i SVT;) Och att det växte så det knakade i mitt grönsaksland med alla samplanteringar? ds. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar