söndag 1 mars 2015

När jag reser bort från mina frösådder gör jag så här!

Även om man precis har sått tomatfröer eller något annat så vill eller behöver man kanske resa bort ett slag? Har du låtit dig hindras av dina nyligen gjorda frösådder? Hoppas inte det. För om man gör så här, att man skapar en minikuvös för dem, så funkar det alldeles utmärkt att vara borta i en vecka eller så...!:) 

Jag har helt enkelt i det här fallet tagit en gammal plasthink vari jag gjort sådderna av i de här fallet tomater. Sedan har jag lagt perlite uppepå och lagt på locket som jag har gjort ett antal hål i för ventilationens skull. För det är det som är viktigt -att det är och förblir alldeles lagom fuktigt, men inte blir blött, så att fröerna riskerar att ruttna. Man kan också lägga grus el sand i understa lagret för att ytterligare säkra upp med dräneringen. Sedan kan man lugnt resa bort i en vecka eller två... och när man kommit hem ser sådderna ut så här som på bilderna nedan. Ok, de har hunnit med att bli lite långa och rangliga.. för om man varit hemma hade man ställt dem svalare när man sett att de grott och kommit upp... men det är också viktigt att få hinna se och umgås med sina nära och kära -även om de kanske bor långt bort. 

Ha en fin kväll!
/Jessica 









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar